Właściwa karta we właściwym miejscu

Właściwa karta we właściwym miejscu

Zatem czas na użycie „plastiku” w najwłaściwszy sposób, czyli na zrobienie zakupów w sklepie. Na ten pierwszy raz po­lecam Ci jakieś spokojne miejsce w rodzaju perfumerii lub księ­garni. Dlaczego? W wielkim hipermarkecie wszyscy ciągle się spieszą i potrącają. A tobie potrzeba chwili spokoju, by po­znać i przyzwyczaić się do prostej czynności płacenia kartą.

Od czego zacząć? Po pierwsze — od upewnienia się, czy trafiłeś we właściwe miejsce. Przede wszystkim sprawdź, czy jej logo widnieje na drzwiach. Jeśli jej nie ma, to być może sklep nie akceptuje Twojej karty. Ale być może „nie dowieźli” od­powiedniej naklejki, albo właściciel nie chciał jej przylepić, bo „psuje wygląd witryny”.

Zawsze warto więc zapytać sprzedawcę. Przy okazji upew­nisz się, czy wszystko działa bez zarzutu. Może bowiem zdarzyć się, że akurat zepsuł się komputer w centrum rozliczeniowym, zabrakło papieru w drukarce albo wysiadło światło. Lepiej wie­dzieć to z góry, po to, by nie mieć żalu po nieudanym zakupie.

Inne niespodzianki, które mogą Cię czekać w sklepie, to limit, kwota, powyżej której sprzedawca przyjmie płatność kar­tą. Umowa podpisana przez sklep z centrum autoryzacji nic na ten temat nie mówi. Ale punkty handlowe różnie ją interpre­tują – niektóre wprost ustalają dolny limit np. na poziomie 50 zł. Jeśli często robisz mniejsze zakupy, nie pozostaje Ci nic innego, jak tylko omijać takie sklepy.

O ile ten proceder jest kontrowersyjny ale legalny, o tyle próby podnoszenia ceny klientom płacącym kartą są niezgodne z prawem. Czasem handlowcy próbują sobie zrekompensować koszt ponoszonych opłat kartowych i informują klientów, że „jeśli płacą kartą, to cena jest wyższa o 3%”. Nie zgadzaj się na takie warunki płatności! Co więcej, jeśli chcesz oszczędzić sobie i innym podobnych przygód, złóż donos w centrum rozliczeniowym, które obsługuje sklep (jego logo jest oznaczony terminal POS). Znam przypadki, w których centrum po pro­stu rozwiązało umowę z nieuczciwymi punktami handlowymi.