Jakość musi być częścią Twojego ?świetnego pomysłu”

Jakość musi być częścią Twojego ?świetnego pomysłu"

Nie zrozum mnie źle. Nie twierdzę, iż jakość jest tak waż­na, że koszt nie ma znaczenia. Takie podejście też może być przepisem na upadłość. Sugeruję tylko, że jakość musi być na pierwszym planie od momentu olśnienia, jakiego doświad­czyłeś, uświadamiając sobie swój ?świetny pomysł”. Upewnij się, że jesteś w stanie zrealizować swoje plany, nie zapomina­jąc o jakości. Sprawdzaj codziennie, każdym sposobem, jak ten cel jest realizowany w Twojej firmie. Niestety, w wielu za­kładach jakość jest pierwszym czynnikiem, który cierpi, kiedy budżet nie wystarcza lub konkurencja utrudnia ustawienie cen na poziomie dostatecznego zysku. Ale ja podkreślam, że jakość musi być ostatnią rzeczą, która ucierpi!

Jeśli stoisz w obliczu trudnych decyzji i kusi Cię, aby zmienić normy jakości – nie rób tego. Weź się do roboty i zlikwiduj każdy naprawdę niepotrzebny wydatek. Wyeliminuj każdy przypadek marnotrawstwa w Twojej firmie. Jeśli wyrzucasz pieniądze na rzeczy, które są zbędne, ryzykujesz jakością swo­ich wyrobów, a tym samym egzystencją swojej firmy.

Kiedy wyeliminujesz chwasty i dojdziesz do wniosku, że ciągle trudno jest utrzymać jakość na dobrym poziomie, siądź, otwórz swoje księgi rachunkowe i zbadaj uważnie, czy nie zachodzi konieczność zaadaptowania się do rzeczywisto­ści. Na przykład przyjrzyj się mojej przyjaciółce Melissie Neufeld. Kilka lat temu Melissa otworzyła sklep z artykułami papierniczymi. Wytwarzała piękne papiery do pakowania i kartki okolicznościowe, używając materiałów bardzo dobre­go gatunku. Jej wyroby były dobrej jakości, ale nie były tanie. Melissa chciała je sprzedawać masowo, więc dokonała anali­zy. Odkryła, że nie jest w stanie konkurować na średnim i ni­skim poziomie cen w tej branży. Masowi sprzedawcy mieli ogromną przewagę ilości. Szybko zrozumiała, że jako mała firma nie może sprzedawać tanio swoich pięknych wyrobów. Jednak ustanawiając wyższe ceny, może zaoferować eleganc­kim domom towarowym i sklepom z upominkami wyjątkowy towar, za który zasobniejsi klienci chętnie zapłacą, a to za­pewni jej wystarczający zysk. To była właściwa, dobrze prze­analizowana, realistyczna decyzja biznesowa. Melissa znala­zła sposób na wytwarzanie produktu, którego jakość spełnia­ła wymagania jej klientów, i zarabiała na tym. Rozbudowała swoją firmę przez dodanie większej liczby produktów do swojej oferty, a nie konkurując z innymi na rynku za pomocą obniżonej jakości towarów.

Cokolwiek chcesz robić w swoim biznesie – zapewnij te­mu najwyższą jakość i przeanalizuj finansowe konsekwencje tej decyzji. Jeśli koszt Cię zniechęca, szukaj producentów lub partnerów detalicznych, gotowych go z Tobą podzielić. Po­myśl też o innych innowacyjnych rozwiązaniach, jak ?Martha Stewart Living” z Kmartem. Jeśli liczby dalej nie wyglądają dobrze, przemyśl cały pomysł i rusz w innym kierunku.