CZY ŻYJESZ W MIEJSCU, GDZIE TWÓJ POMYSŁ MA RACJĘ

CZY ŻYJESZ W MIEJSCU, GDZIE TWÓJ POMYSŁ MA RACJĘ

Większość ludzi bez większego wysiłku uzna, że otwieranie firmy zajmującej się pływalniami w Anchorage na Alasce nie jest najlepszym pomysłem. Pomimo to wiele osób nie docenia wpływu, jaki geografia może mieć na powodzenie biznesu.

Przed wielu laty pracowała w mojej firmie cateringowej Sara Foster, bardzo uzdolniona kuchmistrzyni. Dostrzegłam od ra­zu, że ta kobieta jest nadzwyczaj przedsiębiorcza i zmierza ku czemuś dającemu osobistą satysfakcję i powodzenie finansowe. Obecnie Sara jest szanowaną autorką książek kulinarnych i właścicielką dwóch stoisk żywnościowych dla smakoszy w Północnej Karolinie. Sara wywarła na mnie tak duże wraże­nie swoim wkroczeniem do biznesu między innymi z powodu pieczołowitego przygotowania potencjalnych lokalizacji. Zna­lazła i opłaciła demografa, który zebrał dla niej porównawcze informacje dotyczące populacji, wysokości dochodów, poten­cjału rozwoju i innych ważnych elementów. Analiza tych da­nych umożliwiła wybór lokalizacji we właściwych miastach. Te dane były warte wydatku. Cudowne stoiska Sary Foster’s Mar­kets znajdują się w Durham i Chapel Hill w Północnej Karoli­nie. Usytuowane są w pobliżu uniwersytetów Duke i Północnej Karoliny, co zapewnia im niezłą mieszankę ludzi lubiących jeść. Sara radośnie oznajmiła mi: ?Gdy wyglądam na zewnątrz, widzę matki z wózkami, lekarzy wpadających pomiędzy dyżu­rami i studentów z laptopami”.

Jest wiele innych czynników geograficznych, które należy rozważyć przy zakładaniu swojej firmy. Czy są w pobliżu do­stawcy surowców i materiałów? Jeśli uruchamiasz sprzedaż pocztową – czy możesz wynająć niedaleko niedrogie magazy­ny na składowanie swoich towarów? Co jest związane z prze­syłkami? Nie zapominaj, że miejsca parkingowe i ruch dro­gowy są niesłychanie istotne przy prowadzeniu sklepu deta­licznego. Firma znajdująca się na ulicy jednokierunkowej może stanowić problem dla klientów próbujących ją znaleźć lub do niej dojechać. Manhattan jest ogromnym rynkiem zby­tu dla farb, ale co ciekawe, Sherwin-Williams nie ma tam zbyt wielu sklepów i dyrektorzy wyjaśnili mi dlaczego. Puszki farby są ciężkie i niewygodne do niesienia, więc jeśli nie moż­na zapewnić parkingu obok takiego sklepu, otwieranie go w takim miejscu jest czystym szaleństwem.

W końcu musisz uwzględnić również czynniki takie jak po­goda i wilgotność powietrza. Powinieneś znać sezonowe fluk­tuacje turystyczne. Na przykład, jeśli chcesz otworzyć firmę wynajmu łodzi w ośrodku letniskowym, musisz przemyśleć, czy Twoja firma może się utrzymać poza sezonem turystycz­nym? Czy też, jeśli chcesz na zamówienie malować elewacje domów – jakiego rodzaju gwarancję możesz zaoferować w wil­gotnym klimacie Atlanty lub też w gorącej pustynnej Arizonie?